به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، جمعی از برجستهترین مدیران صنعت رسانه و بازاریابی روز ۱۲ دسامبر ۲۰۲۵ در «هتل مورای هنگکنگ»، گرد هم آمدند تا در «ناهار خیریه رسانه و بازاریابی» از سازمان خیریه «مادرز چویس» حمایت کنند. این رویداد سالانه که توسط دو شرکت بازاریابی «هایمارکت مدیا لیمیتد» و «هالدینز» سازماندهی شده بود، با هدف ترویج روحیه همکاری و مسئولیتپذیری اجتماعی در جامعه حرفهای بازاریابی هنگکنگ برگزار شد. برنامههای این رویداد فراتر از یک وعده غذای ساده بود و بخشهای متنوعی مانند مسابقه، بازی، مزایده خاموش و مزایده زنده را برای افزایش مشارکت و جمعآوری کمکهای مالی شامل میشد.
کانون توجه این مراسم، سازمان خیریه «مادرز چویس» بود. «اسکای سیو»، مدیرعامل این سازمان، با سخنانی اثرگذار، مأموریت و عمق تأثیر فعالیتهای این نهاد را برای حاضران تشریح کرد. او گفت: برای نزدیک به ۴۰ سال، ما تلاش کردهایم تا هر کودکی در یک خانواده دوستداشتنی زندگی کند. وی تأکید کرد که خانواده فراتر از تعلق خونی است و جامعهای است که برای حمایت از کودکان و دادن امید به آنان گرد هم میآید.
این رویداد سالانه که با مدیریت «عطیفه سیلک»، مدیرعامل یکی از شرکتهای برگزارکننده سازماندهی شده بود، میزبان بیش از صد مهمان برجسته از سراسر صنعت و تجارت هنگکنگ بود. حضور چهرههایی از مدیران ارشد آژانسهای بزرگ جهانی تا بنیانگذاران شرکتهای نوآور، نشاندهنده اجماع رو به رشد در جامعه حرفهای هنگکنگ در سالیان اخیر بر سر مسئولیت اجتماعی بود. این گردهمایی با هدف تأکید بر این اصل شکل گرفت که مسئولیت اجتماعی تنها یک شعار نیست، بلکه تعهدی عملی و فراتر از رقابتهای تجاری است.
بخش قابلتوجهی از موفقیت این رویداد مرهون فهرست طولانی حامیان و جوایز اهدایی، بود که نشاندهنده محبوبیت آن است. حامیان اهداکننده جوایز، شامل برندها و مؤسسات معتبری همچون گروه «فایننشال تایمز»، «هتل پنینسولا»، «لین کرافورد»، «هتل مورای»، «وارنر برادرز» و «دیسکاوری» بودند. جوایز این رویداد شامل سفر به لندن برای شرکت در «جشنواره فیلم لندن» یا فستیوال آخر هفته «فایننشال تایمز»، بلیتهای مسابقه در «ورزشگاه تاتنهام هاتسپر» و تجربههایی منحصر به فرد مانند تور مسافرت به پرتغال یا تماشای «مسابقات تنیس آزاد استرالیا»، میشد. این جوایز خاص، رقابت پرشوری را در بخش مزایده زنده ایجاد کرد و سهم بزرگی در تحقق هدف مالی رویداد داشت.
اهمیت دیگر این رویداد در مشارکت فعال بخش صنعت و تجارت برای حمایت از نوجوانان است. این مشارکت که با همراهی بخش رسانه خصوصی نیز همراه شده است، قدرتی فراتر از خلاقیت و تجارت دارد. رویداد توانسته است با بسیج شبکههای گسترده، نفوذ و منابع صنعت، تجارت و رسانه و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی، همچون پلی قدرتمند برای حمایت از آسیبپذیرترین اقشار جامعه عمل کند. ناهار خیریه رسانه و بازاریابی ۲۰۲۵ تنها یک گردهمایی سالانه نبود؛ بلکه نمادی از همبستگی، افزایش آگاهی و تعهد عملی برای ساختن آیندهای بهتر برای کودکان و مادران جوان نیازمند بود.
سازمان خیریه مادرز چویس(Mother's Choice)
سازمان خیریه انتخاب مادران یا مادرز چویس، یک خیریه محلی در هنگکنگ است که با هدف حمایت از کودکان بیسرپرست و نوجوانان تأسیس شده است. فلسفه وجودی این نهاد، بر پایه این باور استوار است که هر کودک سزاوار زندگی در یک خانواده مهربان و دائمی استوشعار و چشمانداز مرکزی آنها نیز «هر کودکی در یک خانواده دوستداشتنی»، تعیین شده است. ماموریت آنها همکاری با جامعه برای بخشیدن امید و تغییر داستان زندگی افراد آسیبپذیر عنوان شده است.
فعالیتهای این خیریه بهصورت جامع و چندوجهی طراحی شده تا چرخه آسیب را از هر دو منشأ آن قطع کند. از یک سو، به مقوله پیشگیری و حمایت از نوجوانان در شرایط بحران میپردازد و از سوی دیگر، برای کودکان بیسرپرست یا در معرض خطر، محیطی امن و خانوادهای دائمی فراهم میکند. خدمات آنها به نوجوانان شامل یک خط تلفن راهنمایی، خدمات مشاوره تخصصی و یک خوابگاه امن برای آن دسته از دخترانی است که به مکانی برای اقامت نیاز دارند. این خیریه باور دارد که آموزش، سنگ بنای پیشگیری است؛ بنابراین برنامههای گستردهای از آموزش جامعه در قالب کارگاهها، سخنرانیهای مدرسهای و یک وبسایت دو زبانه برای آگاهیرسانی به جوانان، والدین و معلمان درباره سلامت جنسی اجرا میکند.
در بخش مراقبت از کودکان، مادرز چویس یک مرکز مراقبت ویژه دارد. در بخش مراقبت از نوزادان، این خیریه از حداکثر ۳۲ نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی مراقبت میکند. همچنین بخش جداگانهای به نام «وی کِر» برای حداکثر ۱۲ کودک از نوزادی تا شش سالگی که طیف وسیعی از نیازهای ویژه دارند، در نظر گرفته شده است. با این حال، هدف نهایی این مرکز، اقامت موقت کودکان است. کارکنان مادرز چویس عمیقاً باور دارند که جایگاه واقعی یک کودک در محیط گرم یک خانواده است. بر این اساس، آنها با «بخش دولتی رفاه اجتماعی» هنگکنگ همکاری نزدیکی دارند تا از طریق خدمات فرزندخواندگی، زمینه پیوند هرچه سریعتر این کودکان با خانوادههای دائمی را فراهم کنند.
برای کودکانی که بهطور موقت نمیتوانند نزد والدین زیستی خود زندگی کنند، این خیریه خدمات «مراقبت خانواده جایگزین» را ارائه میدهد و از طریق آن برای حدود ۸۰ کودک زیر ۱۸ سال، محیط خانوادگی و مراقبت موقت فراهم میکند. ارزشهای هستهای این سازمان که چراغ راه تمام فعالیتهایش است، شامل امید، شجاعت، روابط اصیل، جامعه و عمل به عنوان یک محرک (کاتالیزور) برای تغییر مثبت اجتماعی است. آنها بر این اصل تأکید دارند که تربیت یک کودک به مشارکت یک دهکده نیاز دارد و هر فردی در جامعه میتواند سهمی در خدمت به آسیبپذیرترین اعضای شهر داشته باشد. تأثیر کار آنها فراتر از مرزهای هنگکنگ رفته و الهامبخش ایجاد سازمانهای مشابه در کشورهایی مانند هند، چین و کامبوج شده است.